مرجع تخصصی مدارات برق
مرجع دانلود برق و الکترونيک کشور.سایت جامع مدارات الکترونيکي .کاملترین مرجع تخصصی مهندسی برق وکامپیوتر.سایت تخصصي PLC و اتوماسیون صنعتی - کنترل‌گر منطقی برنامه‌
قالب سایت
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مرجع تخصصی مدارات برق و آدرس techno-electro.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آشنایی با سیستم های کنترل فازی:

 

منطق فازی و تئوری Fuzzy set:

 منطق فازی و تئوری Fuzzy set نقش محوری در رسیدگی و کنترل چنین سیستمهایی را بازی می کند. مسئله اصلی در تئوری کنترل فازی استفاده از منطق فازی برای برطرف کردن مشکلات عملی است که نمی توانند بصورت مناسب توسط تئوری کنترل کلاسیک و تکنیکهای آن حل شود. البته نتایج کنترل فازی زمانیکه سیستم تحت کنترل را از فضای فازی به غیر فازی کاهش می دهیم با کنترل کلاسیک سازگار می باشد.

 

کنترل فازی:

 کنترل فازی برای حل مسائل دنیای واقعی توسعه یافته است، منطق فازی، تنظیم فازی، مدلینگ فازی، متدهای کنترل فازی و ... تماماً شکل گرفته توسط انسان بوده و به طور موضوعی توسط احساس انسانی معرفی می شوند. اگر تعبیر فازی صحیح باشد و ریاضیات تئوری فازی عمل کنند، آن وقت است که فرد می تواند قابلیت حل مشکلات دنیای واقعی را پس از کامل شدن عملکرد فازی در محیط فازی داشته باشد و سپس آن را به دنیای اصلی خود یعنی فضای غیر فازی برگرداند و این همان چیزی است که تحت عبارت" فازی کردن، فازی عمل کردن، غیر فازی کردن " مطرح می شود.


ادامه مطلب

دیود زنر:

دیود زنر (Zener Diode) یک نوع ویژه از دیود است که اجازه می دهد تا جریان الکتریک در یک جهت به جلو برود و کاربرد آن به عنوان یک دیود ایده آل است ، اما ویژگی این دیود این است که همچنین اجازه میدهد که جریان الکتریک در جهت معکوس، وقت زمانی که ولتاژ بالاتر از یک مقدار مشخص باشد حرکت کند. نام این ولتاژ مشخص "ولتاژ شکست" ، "ولتاژ زانو" و یا "ولتاژ دیود زنر" است.

دیود زنر در سال ۱۹۱۵ میلادی (۱۲۹۳ خورشیدی) به دست کلارنس زنر کشف شد و به همین خاطر دیود زنر نامگذاری شد.


دیود زنر، ولتاژ شکست ۱۷ ولت

 
دیود زنر، لینک کاتدی

ادامه مطلب

تابلو برق صنعتی:

طبقه بندى تابلوهای برق:

با توجه به محل و موقعيت استقرار نسبت به منبع تغذيه و نقشش كه در سيستم كنترل و توزيع برق ايفا می كند به ترتيب زير طبقه بندی می شود.

1. تابلوی اصلی:

اين تابلو عموماً در پست برق نصب می شود و به طرف فشار ضعيف ترانسفورماتور متصل است و برق مجموعه را توزيع و كنترل می كند.

2. تابلوی نيمه اصلی :

اين گونه تابلو ها ، برق بلوك ساختمانی يا قسمت مستقلی از مجموعه را توزيع و كنترل می كند.

( تابلوی نامبرده از تابلوی اصلی تغذيه می شود.)

3. تابلوی فرع تاسيسات و تجهيزات :

عبارت از تابلويی است كه برای توزيع و كنترل سيستم برق خاص مانند موتورخانه ، آشپزخانه و رختشوی خانه و غيره بكار می رود. اين گونه تابلوها از تابلوی نيم اصلی تغذيه می شود.

 

به ادامه ی مطلب بروید...


ادامه مطلب

 

IGBT (ترانزیستور دو قطبی با گیت عایق شده)یک نیمه هادی جدید و کاملاً صنعتی است که از ترکیب دو نوع ترانزیستور BGT و MOSFET ساخته شده است بطوریکه از دید ورودی شما یک ترانزیستور MOSFET را می بینید و از نظر خروجی یک BGT . BJTها وMOSFETها دارای خصوصیاتی هستند که از نقطه نظرهایی یکدیگر را تکمیل می کنند.BJTها در حالت روشن (وصل) دارای تلفات هدایت کمتری هستند در حالیکه زمان سوئیچینگ آنها به خصوص در زمان خاموش شدن طولانی تر است.


ادامه مطلب

کنتاکتور و مدارهای کنتاکتوری:

مزایای استفاده از کنتاکتورها نسبت به کلید دستی :

1- مصرف کننده از راه دور کنترل می شود .

2- از چند نقطه می توان مصرف کننده را کنترل کرد .

3- امکان طراحی مدار فرمان اتوماتیک برای مراحل مختلف کار مصرف کننده وجود دارد .

4- سرعت قطع ووصل کنتاکتور زیاد واستهلاک آن کم است .

5- از نظر حفاظتی مطمئن ترند وحفاظت مطمئن وکاملتر دارند.

6- عمر موثر آنها بیشتراست .

7- هنگام قطع برق مدار مصرف کننده نیز قطع می شود وبه استارت مجدد نیاز پیدا می کند ، در نتیجه از خطرات وصل ناگهانی دستگاه جلوگیری می گردد.

 


ادامه مطلب

سيستم هاي كنترل صنعتي مدرن(Foundation Fieldbus)

براي دانلود روي ادامه مطلب كليك كنيد


ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 بهمن 1392برچسب:سيستم هاي كنترل صنعتي مدرن(Foundation Fieldbus), ] [ 13:13 ] [ حسنی ]

یک مبدل است که در بخش ثانویه به کار می‌رود و وظیفه تبدیل یک کمیت به کمیت دیگر را بر عهده دارد. برای ما کار کردن با کمیت الکتریکی راحت‌تر است. یک ترانسد یوسر یک کمیت فیزیکی را به یک کمیت الکتریکی تبدیل می‌کند . معمول‌ترین این کمیت‌ها نیرو، شتاب و غیره می‌باشد.خروجی ترانسدیوسرها ممکن است ولتاژ، جریان و غیره باشد.

ترانسمیتر چیست؟

وسیله ای برای ارسال اطلاعات است که در واقع، یک ترانسدیوسر است که خروجی آن قابل انتقال و استفاده است.


ادامه مطلب

انکودر (Encoder) چیست؟

انکودر که ترجمه فارسی آن رمز گذار میباشد در واقع یک تجهیز الکترومکانیکی است که حرکت یک جسم را به یک کد دیجیتال (0-1 Pulse) یا آنالوگ (4-20mA or 0-10V) تبدیل میکند و این کد در تجهیز دیگری به نام دیکودر (Decoder) یا رمز گشا  بنا به نیاز به تعداد دوران یا سرعت زاویه ای و یا مسافت تبدیل می شود. انکودرها از لحاظ ساختمان در دو نوع خطی (Linear encoder) و چرخشی (Rotary encoder) و از لحاظ عملکرد نیز در دو نوع انکودر مطلق (Absolute encoder) و انکودر افزایشی (Incremental encoder) طراحی و ساخته می شوند.

تقسیم بندی انکودر بر اساس ساختمان:

 

انکودر خطی:

این نوع انکودر همانطور که از نامش پیداست جهت اندازه گیری حرکت خطی استفاده می شود. از لحاظ ساختمانی در انواع نوری ، مغناطیسی و مقاومتی (در واقع نوعی پتانسیومتر است) ساخته می شود. انکودر خطی مدل نوری دارای خروجی دیجیتال و انکودر خطی مدل مغناطیسی و مقاومتی دارای خروجی آنالوگ است. از این انکودرها در دستگاههایی مثل دستگاه پرس برای اندازه گیری میزان حرکت طولی پیستون جک ، غلتکها برای اندازه گیری میزان فاصله طولی بین توپی های غلتک استفاده می شود.


ادامه مطلب

وان اكتيو = توان واته  = توان مفيد = تواني كه باعث روشنايي در لامپ ميشه = P

توانی که از شبکه کشیده می شود توان اکتیو نام دارد . این توان در مقاومت بیشترین مقدار خود را دارد .

توان راكتيو = توان دواته  = توان  غير مفيد = تواني كه باعث روشنايي در لامپ نميشه = تواني كه اجبارا با توان اكتيو در خطوط انتقال عبور مي كند = Q

توانی که در یک مدار سلفی خالص بین سلف و شبکه تبادل می شود توان راکتیو است . این توان برای انجام کار سلف ضروری است اما بازگشت آن به شبکه بار آن را زیاد می کند .

 

منظور از توان راکتیو چیست ؟

در مصرف کننده هایی که بین ولتاپ و جریان آنها اختلاف فاز وجود دارد توان دارای دو مقدار مثبت و ومنفی است . به این معنی که مصرف کننده گاهی از شبکه توان می کشد و گاهی به آن توان می دهد . این موضوع سبب ایجاد توان راکتیو می شود . ار آنجایی که در این مصرف کننده ها امکان صفر کردن اختلاف فاز ممکن نیست نتیجه این می شود که توان راکتیو را نیم توان از بین برد .

 آیا توان راکتیو لازم است ؟

آری زیرا ماهیت کار این وسایل داشتن توان راکتیو است . مثلا در یک الکتروموتور نمی توان بدون توان راکتیو نیروی الکتروموتوری ایجاد نمود .


ادامه مطلب

طریقه کار با میگر

وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومتهای بسیار بزرگ ( از نظر مقدار مقاومت الکتریکی ) معمولاً 5000 مگا اهم . مانند مقاومت عایقی کابلهای قدرت و کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره . مقاومتهای تا این حد زیاد در حقیقت ، مقاومت عایقی کابلها و نظایر اینها هستند .برای اندازه گیری چنین مقاومتهایی معمولاً به ولتاژ زیاد نیاز است . د ر بعضی از این نوع دستگاهها ، ولتاژ اندازه گیری به 10kv نیز می رسد ولتاژ معمول این نوع دستگاههای اندازه گیری ، بین 100 ولت تا 10 کیلو ولت است . دستگاه مگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است .


ادامه مطلب

مقدمه

در جریان ــ جنگ جریان ها ــ که در اواخر دهه 1880م رخ داد‏، نیکلا تسلا و توماس ادیسون، به دلیل تبلیغات ادیسون از جریان مستقیم (DC) برای توزیع توان الکتریکی در برابر سیستم جریان متناوب (AC) برتری که توسط نیکلا تسلا ارائه شده بود، تبدیل به رقبای یکدیگر شدند.

در حین اولین سال های توزیع الکتریسیته، جریان مستقیم ادیسون استاندارد ایالات متحده بود و ادیسون در معرض از دست دادن تمام حقوق امتیاز اختراعش نبود. پس با کارهایی که تسلا بر روی میدان های دوار مغناطیسی انجام داد، توانست سیستمی را برای انتقال توان در طول فواصل بلند ابداع کند. او با جرج وستینگهاوس همکاری کرد تا این سیستم را به صورت تجاری در بیاورد. وستینگهاوس پیش از این حق امتیاز سیستم چند فازه تسلا و نیز حق ثبت دیگری مربوط به ترانسفورماتور AC را خریداری کرده بود.


ادامه مطلب



تست های ترانس قدرت:

ترانس های قدر ت در کارخانه سازنده تست اساسی شده و با ولتاژ های در حد نامی و بیشتر و جریانهای بزرگ، تست میشوند اما پس از حمل ترانس به مقصد جهت بررسی و تائید صحت عملکرد ترانس و نداشتن هر نوع عیب در زمان بهره برداری ، تستهایی بروی آن در محل (پست )با وسایل اندازه گیری دقیق اما قابل حمل ونقل انجام میشود که به اختصار در زیر آمده است:

1- تست نسبت تبدیل :(RATIO)

2- تست پیوستگی تپ چنجر(TAP CONTINUE)

3- تست مقاومت عایقی : (MEGGER)

4- تست جریان بی باری :(NO_LOAD)

5- تست شار مغناطیسی : flow)

6- تست گروه برداری :(VECTOR GROUP)

7- تست اتصال کوتاه :(SHORT CIRCUIT)

8- تست مقاومت اهمی :(RESISTANCE)

9- تست تانژانت دلتا :(TAN- DELTA)


ادامه مطلب

نیروگاه حرارتی جهت تولید انرژی الکتریکی بکار می‌رود که در عمل پره‌های توربین بخار توسط فشار زیاد بخار آب ، به حرکت در آمده و ژنراتور را که با توربین کوپل شده است، به چرخش در می‌آورد. در نتیجه ژنراتور انرژی الکتریکی تولید می‌کند. نیروگاه حرارتی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. در نتیجه در محلهایی که آب به فراوانی یافت می‌شود، ترجیحا از این نوع نیروگاه استفاده می‌شود. چون انرژی الکتریکی را به روشهای دیگری ، مثل انرژی آب در پشت سدها (توربین آبی) ، انرژی باد (توربین بادی) ، انرژی سوخت (توربین گازی) و انرژی اتمی هم می‌توان تهیه کرد. سوخت نیروگاه حرارتی شامل ، فروت و یا گازوئیل طبیعی است.

 

مشخصات فنی نیروگاه:


ادامه مطلب

مدارشکن نوعی کلید خودکار است که برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه طراحی شده‌است. برعکس فیوز که یک بار عمل کرده و پس از آن باید تعویض شود، مدارشکن می‌تواند مجدداً (به طور خودکار یا دستی) وارد مدار شود. مدارشکن‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و می‌توانند از یک کلید کوچک مورد استفاده در یک منزل تا یک کلید بزرگ که برای محافظت مدارهای ولتاژ بالا و تغذیه یک شهر به کار می‌رود متفاوت باشند.

 

 
یک مدار شکن دوپل مینیاتوری

عملکرد:

تمامی مدار شکن‌ها مشخصه‌های مشترکی برای عملکرد خود دارند البته جزئیات کار آنها به ولتاژ کار، میزان جریان و نوع آنها وابسته‌است. یک مدارشکن باید بتواند بروز خطا را در مدار تشخیص دهد؛ در مدارشکن‌های ولتاژ پایین این کار به وسیله قسمتی که در محفظه مدارشکن قرار دارد انجام می‌شود اما در مدارهای شکن‌های ولتاژ بالا تجهیزات جداگانه‌ای برای تشخیص انواع خطاهای شبکه در نظر گرفته شده‌است. زمانی یک خطا تشخیص داده می‌شود کنتاکت‌های داخل مدارشکن باید باز شوند تا مدار را متوقف کنند. در برخی از مدارشکن‌ها از انرژی مکانیکی ذخیره شده در داخل مدارشکن برای جدا کردن کنتاکت‌ها استفاده می‌شود همچنین ممکن است مقداری از انرژی مورد نیاز از خود جریان خطا دریافت شود. زمانی که جریان متوقف می‌شود، یک قوس الکتریکی به وجود می‌آید این قوس باید در یک فرآیند کنترل شده متوقف، سرد و خاموش شود تا فاصله بین کنتاکت‌ها از برقراری دوباره جریان جلوگیری کند. در نهایت زمانی که خطا برطرف می‌شود کنتاکت‌ها دوباره باید وصل شوند تا مدار به حالت اول خود بازگردد.


ادامه مطلب

امروزه با افزایش سیستم های اتوماسیون در کلیه رشته های تولیدی و خدماتی، استفاده از عناصر نیمه هادی در مدارات کنترل به جای رله ها افزایش چشمگیری یافته است. عمده ترین مشخصه این قطعات، تغییر شکل موج سینوسی برق شهر و تبدیل آن به موج هایی است که شکل سینوسی نداشته ولی دارای تناوب هستند. فیلتر هارمونیک برای از بین بردن این اعوجاج استفاده می شود. محاسبات ریاضی ثابت کرده که هر موج متناوب از مجموعه ای از امواج سینوسی با فرکانس صلی موج و مضارب آن تشکیل شده است. موج با فرکانس اصلی را موج اصلی و سایر امواج را با توجه به فرکانس آنها، هارمونیک می نامند. مثلا هارمونیک سوم، پنجم و ... به عبارت دیگر در یک شبکه با فرکانس 50 هرتز، هارمونیک سوم دارای فرکانس 150 و هارمونیک پنجم فرکانس 250 هرتز خواهد داشت.


ادامه مطلب

 

یکی از کارکنان مبتکر شرکت توزیع برق استان کرمانشاه موفق به طراحی و ساخت دستگاه آگاه‌ساز مشترکان برق از چگونگی مصرف خود به خصوص در زمان اوج مصرف شد.
مهندس غلامرضا فیض در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات مشترکان برق، عدم کنترل مصرف انرژی محل زندگی خود و عدم آگاهی آنها از چگونگی مصرف انرژی محل زندگی در هر لحظه از زمان مصرف است؛ از این رو باید این آگاه‌سازی به نحوی عملی و کاربردی صورت گیرد تا عموم افراد جامعه بتوانند با علائم ساده دیداری و شنیداری اما به صورت هشداری، انرژی مصرفی محل زندگی خود را به راحتی مدیریت کنند.


ادامه مطلب

نحوه کار سنسور های مادون قرمز:

در طبیعت ما رنگ هایی رو داریم که قابل دیدن هستند مثل : آبی ، زرد ، قرمز ، بنفش ، صورتی و … ، اما رنگ هایی هم وجود دارند که دیده نمیشوند ، به نظر شما در رنگین کمان چند رنگ وجود دارد؟ ۷ رنگ !

بله در رنگین کمان ۷ رنگ وجود داره که دیده میشه ، که عبارت هستند از:

قرمز : نارنجی : زرد : سبز : آبی : نیلی : بنفش

اما آیا رنگ دیگری وجود ندارد ؟


ادامه مطلب
شارپ و نمایشگر منعطف OLED که از گوشی‌های انعطلف‌پذیر در آینده خبر
می‌دهد

مدتی است که هواداران گوشی‌ها منتظر عرضه‌ گوشی‌هایی با صفحه نمایش منعطف هستند. هیچ کس نمی‌داند که این انتظار چه زمانی پایان می‌یابد، اما هر از گاهی نمونه‌های نمایشی چنین محصولاتی را در نمایشگاه‌ها رویت می‌کنیم که نشان‌دهنده از پیشرفت سازندگان گوشی در این عرصه است. امسال هم کمپانی شارپ یک صفحه نمایش OLED بسیار نازک در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته که توجه هواداران را معطوف خود کرده است. با ما باشید تا در مورد آن بیشتر بدانیم.


ادامه مطلب

اگر به خاطر داشته باشید، بنگ اند اولوفسن سال گذشته تلویزیون پلاسمای ۶۵ اینچی Beovision 12 را به بازار عرضه کرد که به دو اسپیکر زیبای دیواری با نام BeoLab 12 مجهز بود. در CES 2013 این شرکت دانمارکی مجموعه کامل اسپیکرهای دیجیتال BeoLab 12 خود را با طراحی همانند نمونه پیشین به نمایش گذارده است. این سری شامل اسپیکرهای BeoLab 12-1 و BeoLab 12-2 و BeoLab 12-3 است که می توانند با یکدیگر به یک سیستم surround sound متصل شوند یا به عنوان جفت اسپیکرهای مجزا مورد استفاده قرار گیرند. به لطف پایه های بسیار زیبای این اسپیکرها، چینش آنها در محیط خانه با تنوع بسیار بیشتری قابل انجام است.


ادامه مطلب

کمپانی Bang & Olufsen را بیشتر بخاطر تجهیزات صوتی بسیار با کیفیت و سطح بالا ، و البته قیمت های نجومی این محصولات جذاب و پیشرو می شناسیم. اکنون این شرکت در یکی از جدیدترین برنامه های کاری خود تصمیم گرفته با همکاری Audi و Frauhofer IIS به صنعت اتومبیل هم وارد شده و طرح مفهومی یک ماشین (Audi Q7) با سیستم صوتی جدید را برای CES 2013 عرضه نماید. در اینجا مهمترین خصوصیت این ماشین به جای ویژگی ها و قابلیت های موتور، کیفیت و تجربه صوتی است که برای کاربر به ارمغان می آورد. معرفی این طرح مفهومی می تواند یک قدم بزرگ در زمینه صدای درون ماشین ها و نسل بعدی سیستم صوتی اتومبیل ها باشد. دانش فراگیر مهندسان بنگ اند اولوفسن و ائودی با همراهی تیم Frauhofer نوید بخش عصری نوین در کنترل صدای درون اتومبیل است. به گونه ای که می توانید یک صدای بسیار بلند، یا صدایی کنترل شده همانند یک استودیو ضبط موسیقی را شبیه سازی کنید.


ادامه مطلب

اندازه گیری کمیتهای فیزیکی مورد نظر و وسایل و دستگاههای مورد نیاز در ارتباط با تبدیل و انتقال آنها را ابزار دقیق میگویند.

کنترل فرآیند چیست؟

کنترل متغیرهای فرآیند از جمله فشار ، دما ، سطح ، جریان و ...... در فرآیند صنعتی را کنترل فرآیند میگویند.

در صنعت پالایش وبهره برداری نفت و گازاندازه گیری و کنترل کمیتهای اصلی زیر حایز اهمیت فوق العاده میباشند:

 

1-اندازه گیری فشار و کنترل آن

Measuroment of the pressure and its control


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:تعریف ابزار دقیق , ابزار دقیق چیست , نحوه کار با ابزار دقیق,, ] [ 11:12 ] [ حسنی ]

ساخت مدار تست کریستال اسیلاتور :

در این مقاله با روش ساخت مداری آشنا خواهید شد که توسط آن قادر خواهید بود سالم یا معیوب بودن کریستال را تشخیص دهید.


 

قطعات مدار :

  • R1 = 27K
  • R2 = 1K
  • R3 = 560
  • C1 = 1n (102)
  • C2 = 100pF
  • C3 = 1n (102)
  • C4 = 4.7n (472)
  • D1 = 1N4148
  • D3 = LED
  • Q1 , Q2 = BC550C
  • SW1 = Switch
  • BT1 = 9V Battery

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:مقاله ای مفید درباره ی ساخت مدار تست کریستال اسیلاتور, ] [ 11:13 ] [ حسنی ]

وریستور :

وَریستورها که به عنوان مقاومت‌های وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors) از آنها یاد می‌شود، قطعات الکتریکی هستند که وظیفه اصلی‌شان حفاظت از مدارهای الکترونیکی و سیستم‌های قدرت توسط جذب انرژی اضافی و تنظیم مقادیر ناخواسته ولتاژهای زودگذر (ناپایدار) است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:مقاله ای درباره ی وریستور , نحوه ی کار وریستور , انواع وریستور ها ,, ] [ 11:13 ] [ حسنی ]

فیلترهای الکترونیکی:

مدارهاي الكترونيكي هستند كه اعمال پردازش سيگنال را انجام مي دهند، بويژه هنگامي كه مي خواهيم سيگنال هاي ناخواسته عناصر را از بين ببريم و / يا آنكه مي‌خواهيم آن‌ها (سيگنال‌هاي ناخواسته. مترجم) را افزايش دهيم.
فيلترهاي الكترونيكي مي توانند به صورت زير باشند:
فعال يا غير فعال
آنالوگ يا ديجيتال
گسستگي زماني يا پيوستگي زماني
خطي ياغير خطي
واكنش نامتناهي ضربه (نوع IIR) يا واكنش متناهي ضربه (نوع FIR)


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:مقاله ای بسیار فوق العاده درباره ی فیلترهای الکترونیکی, ] [ 10:51 ] [ حسنی ]

دیود هرزگرد چیست؟

در این مقاله با دیود هرزگرد و علت استفاده از دیود هرزگرد آشنا می شوید. معمولاً در صنعت برای سویچ کردن عملگرها (شیرهای برقی ، کنتاکتورها ، رله ها و ... ) از کلید (کنتاکت) استفاده می شود. از طرفی می دانیم که عملگرهایی مثل شیرهای برقی خود دارای بوبین هستند که این بوبین از خود خاصیت سلفی نشان می دهند. در این جا منظور از خاصیت سلفی ذخیره انرژی در بوبین به صورت انرژی مغناطیسی است (انرژی ذخیره شده در سلف، برابر است با مقدار کار مورد نیاز برای برقراری جریان در سلف و ایجاد میدان مغناطیسی)

این پدیده زمانی رخ می دهد که یک ولتاژ DC به بوبین اعمال شود. حالا با در نظر گرفتن اینکه این ولتاژ به واسطه کنتاکت کلید به بوبین شیر برقی اعمال می شود. در اینجا با پدیده ای به نام "کلید زنی" مواجه می شویم.


ادامه مطلب

زوج دارلینگتون:

 

 

در الکترونیک، ترانزیستور دارلینگتون که اغلب زوج دارلینگتون (Darlington pair) نامیده می شود یک ساختار ترکیبی است که شامل دو ترانزیستور دو قطبی (به صورت مجتمع یا قطعات مجزا) به هم متصل است.(در این ترکیب امیتر ترانزیستور اول به بیس ترانزیستور دوم متصل شده است. این مدار در حقیقت متشکل از دو امیتر فالوئر یا کلکتور مشترک می باشد.)

که جریان تقویت شده به وسیله ترانزیستور اول را، توسط ترانزیستور دوم بیشتر تقویت می کند.این پیکر بندی، گین جریان (β، hfe، hFE) بیشتری نسبت به هر ترانزیستور جداگانه، به ما می دهد و در حالت مجتمع فضای کمتری از دو ترانزیستور جداگانه اشغال می‌کند . همچنین ای مدار مقاومت ورودی به مراتب بزرگتری از امیتر فالوئر یا کلکتور مشترک (با مقاومت ورودی زیر ۵۰۰ کیلو اهم) دارد و بهره ولتاژ خیلی نزدیک تر به واحد و بهره جریان بسیار بزرگ تری است. مقاومت خروجی مدار دارلینگتون، ممکن است بزرگ تر یا کوچک تز از یک طبقه امیتر فالوئر باشد.


ادامه مطلب

پروژه ارسال و دریافت SMS توسط ماژول GSM :

در این مقاله شما نحوه ساخت یک سیستم ارسال و دریافت توسط ماژول GSM را خواهید آموخت. در این پروژه از میکروکنترلر Atmega8 برای دریافت اطلاعات خروجی از ماژول GSM و نمایش اطلاعات بر روی LCD استفاده شده است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که قادر است با دریافت SMS از راه دور 3 خروجی ارائه دهد که هر خروجی می تواند یک دستگاه را کنترل (روشن و خاموش) کند. همچنین شما با این سیستم می توانید از طریق یک کیبورد کامپیوتر اطلاعات دل خواه خود را به یک تلفن همراه SMS نمایید.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:مقاله ی جالب کنترل تجهیزات با ارسال SMS , ] [ 10:50 ] [ حسنی ]

شماتیک سیستم سه فاز

در نیروگاه های برق یک ژنراتور الکتریکی توان مکانیکی را به یک دسته از جریان های الکتریکی متناوب تبدیل می کند که از هر کدام از سیم پیچ های الکترومغناطیسی یا سیم پیچ های ژنراتور تولید می شوند. جریان ها همگی توابعی سینوسی از زمان هستند و همگی دارای فرکانسی مشابه اما با زاویه های فاز متفاوت.

در كشورهاي صنعتي، سه فاز روش عمومي انتقال توان سه فاز است. اين سيستم در وقع نوعي از سيستم چند فاز است.
در نيروگاه هاي برق يك ژنراتور الكتريكي توان مكانيكي را به يك دسته از جريان هاي الكتريكي متناوب تبديل مي كند كه از هر كدام از سيم پيچ هاي الكترومغناطيسي يا سيم پيچ هاي ژنراتور توليد مي شوند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:مقاله ای در رابطه با سيستم هاي سه فازه , مقاله رایگان ,, ] [ 10:50 ] [ حسنی ]

راه اندازی لامپ مهتابی با 12 ولت:

 

این مدار با استفاده از ولتاژ 12 ولت لامپ مهتابی را روشن می نماید.جهت کار کردن با این مدار حتی نیازی به لامپ با رشته سالم نیست و لامپهای معیوب را نیز میتوان توسط این مدار روشن نمود.ترانزیستور Q1 حتما بایستی بر روی گرما گیر نصب شود.


ادامه مطلب

مقدمه:
 
موتورهای القایی AC عمومی ترین موتورهایی هستند که در سامانه های کنترل حرکت صنعتی و همچنین خانگی استفاده می شوند.طراحی ساده و مستحکم , قیمت ارزان , هزینه نگه داری پایین و اتصال آسان و کامل به یک منبع نیروی AC امتیازات اصلی موتورهای القایی AC هستند.انواع متنوعی از موتورهای القایی AC در بازار موجود است.موتورهای مختلف برای کارهای مختلفی مناسب اند.با اینکه طراحی موتورهای القایی AC آسانتر از موتورهای DC است , ولی کنترل سرعت و گشتاور در انواع مختلف موتورهای القایی AC نیازمند درکی عمیقتر در طراحی و مشخصات در این نوع موتورهاست.

این نکته در اساس انواع مختلف , مشخصات آنها , انتخاب شرایط برای کاربریهای مختلف و روشهای کنترل مرکزی یک موتورهای القایی AC را مورد بحث قرار می دهد.


ادامه مطلب

لیزر کشفی علمی می‌باشد که به عنوان یک تکنولوژی در زندگی مدرن جا افتاده است. لیزرها به مقدار زیاد در تولیدات صنعتی ،ارتباطات ،نقشه ‌برداریوچاپمورد استفاده قرار می‌‌گیرند. همچنینلیزر در پژوهشهای علمی و برایمحدوده وسیعی از دستگاههای علمی‌ ، موارد مصرف پیدا کرده است. برتریلیزردر این است که از منبعیبراینور و تابشهای کنترل شده ، تکفام و پرتوان تولید می‌کند. تابشلیزر ، با پهنای نوارطیفی باریک و توان تمرکزیابی شدید ، چندین برابر درخشانتر ازنور خورشیداست.

لیزر

تاریخچه

انیشتیندر 1917 میلادی نظریه گسیل القاییرا بیان داشت و روابط مشهور جذب و نشر را به جهان عرضه نمود. بر پایه این تئوری چهلسال بعد ،تاونزو همکاران او ، نخستین تقویت کننده گسیل القایی را با بکارگیریآمونیاک مورد آزمایش قرار داده و سیستمی‌ به اسممیزر پدید آوردند که در فرکانس2.3X1011Hz کار می‌کرد.

..............

براي دانلود روي ادامه مطلب كليك كنيد


ادامه مطلب
[ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:دانلود مقاله درباره لیزر , آموزش لیزر , قالب لیزر ,, ] [ 21:21 ] [ حسنی ]

جواب: رله هاي عددي چند تابعي ديجيتال مدل P141شامل 14 کنتاکت كمكي خروجي مي باشد كه از 7 عدد (RL1اليRL7) استفاده مي شود. رله هاي عددي مدل P141داراي ورودي هاي جريانيمتصل به مدار ثانويه  CTمدار فيدر و CTنوترال و ورودي هاي ولتاژي متصل به ثانويه ترانس هاي ولتاژ مي باشد. باكس رله به ارت وصل مي شود. کنتاکتهای خروجی به شرح زیر می باشد:


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:ورودي و خروجي هاي رله هاي عددي ديجيتال MICOM‌مدلP141چيست؟, ] [ 22:19 ] [ حسنی ]

ادوات حفاظتي تابلوهاي ولتاژ پايين كشويي سيستم ACنيروگاه نام برده شود؟

جواب:


ادامه مطلب

مدار طراحی شده برق صنعتی ، شامل مدارات كنتاكتوري راه اندازي الكترو موتور ها و نحوه سيم بندي كليد ها و . . . (مدار فرمان و قدرت) اين مدارات در قالب جزوه اي به صورت فايل PDF قرار دارد كه مي توانيد در اين پست دانلود كنيد.

دانلود در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392برچسب: مدار طراحی شده برق صنعتی, ] [ 22:11 ] [ حسنی ]

کنترل و ابزاردقیق

 ساخت پروگرامر AVR در 30 دقیقه


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:ساخت پروگرامر AVR در 30 دقیقه ,نحوه ی ساخت پروگرامر ,, ] [ 22:11 ] [ حسنی ]

نویسنده : دکتر سعید شیری قیداری

دانشکده کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

مطالعه سینماتیک رباتهای متحرک در دو زمینه لازم است. طراحی مناسب ربات برای انجام عمل مورد نظر ، نوشتن نرم افزار کنترلی ربات ساخته شده


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:سینماتیک ربات های متحرک , قالب برق و الکتریک وبلاگ ,, ] [ 22:7 ] [ حسنی ]

کامیپوتر  و نرم افزارهای  کامیپوتری  کاربرد گسترده ای  در تمامی  رشته های  مهندسی دارند ، ما از  نرم افزار  ها برای  پردازش  داده ، شبیه سازی  ، طراحی  پروژه های عملی  و …. استفاده میکنیم . در  این زمینه رشته ی  رباتیک نیز  همچون سایر  رشته های  مهندسی  از  کاربرد کامیپوتر  مستثنا  نبوده و نرم افزار  های  مختلفی  برای  این رشته ارائه شده است . در  ادامه میتوانید تمامی  نرم افزار  های  مربوط  به رشته ی  رباتیک را با لینک مستقیم دانلود نمایید .


ادامه مطلب

هدف از این مطلب بررسی و اجرای روشی است که تحولی مهم در روند رایج قرائت کنتورهای مختلف به وجود می آورد. به طوری که بدون ایجاد کوچکترین دستکاری در ساختمان اصلی کنتور و فقط با نصب دستگاه مورد نظر بر روی آن عمل قرائت از کنتور صورت می گیرد.


ادامه مطلب
[ شنبه 12 بهمن 1392برچسب:قرائت کنتور از راه دور , خواندن کنتور ,, ] [ 22:3 ] [ حسنی ]

كليپ هاي آموزشي و برقي سکسیونر۲۳۰کیلوولت

سکسیونر۲۳۰کیلوولت

سکسیونر۲۳۰کیلوولت

حجم :۲۲۰کیلوبایت


ادامه مطلب

کنترل و ابزاردقیق

در بین نرم افزارهای رشته برق - قدرت ETAP بهترین نرم افزار آنالیز و شبیه سازی است .نرم افزار ETAP یک برنامه آنالیز جامع جهت طراحی،شبیه سازی و عملکرد تولید،توزیع سیستمهای توان الکتریکی است.ایننرم افزار...

ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره سایت

سلام خوش آمدید.
موضوعات وب
اسفند 1392 بهمن 1392
امکانات وب